poniedziałek, 21 stycznia 2013

Test przesiewowy wykrywania zaburzeń widzenia barw

Celem badania jest identyfikacja dzieci z zaburzeniami widzenia. Badaniu wykonuje się dzieci 10-letnich. Test przeprowadza pielęgniarka szkolna (która sama prawidłowo widzi barwy) z pomocą tablic pseudoizochromatycznych (Ishihary).

Przebieg badania:
  • badamy dzieci pojedynczo w jasnym pomieszczeniu, przy świetle dziennym
  • badający stoi przodem do dziecka i przodem do oka (światło dzienne ma bezpośrednio oświetlać tablicę)
  • odległość oczu dziecka od tablicy ok. 75 cm
  • dziecko stoi lub siedzi tyłem do okna
  • pokazuje się kolejno tablice od 1-13 i 16, 17 (tablice 14, 15 nie zawierają cyfr)
  • poleca się dziecku, aby głośno odczytało znajdujące się tam cyfry

Wynik jest dodatni, jeżeli dziecko nie odczytało lub nieprawidłowo odczytało nawet jedną tablicę (z wyjątkiem tablicy nr 7). Wynik należy odnotować w karcie zdrowia dziecka i książeczce zdrowia. O wyniku informujemy dziecko, rodziców i wychowawcę klasy. W przypadku wątpliwości dotyczących interpretacji wyników należy dziecko skierować do okulisty. W sytuacji jednoznacznie dodatniego wyniku należy kierować do okulisty tylko wtedy, gdy widzenie barw ma istotne znaczenia dla wyboru zawodu.